ØGLERNES URKRAFT
Peter Wendelboe / Retrospektiv
Ny kunstbog af Hans Wendelboe Bøcher




... / ARTIKLER / FLAGDAGE / KRISTIHIMMELFART

KRISTIHIMMELFART

Giotto (ca. 1267-1337): Kristi Himmelfart (1304-06). Giottos imponerende fresko i Scrovegni-kapellet i Padua er en del af hans billedfortælling om Jesu liv. Bemærk, hvordan Jesu hænder bryder billedrammen, og på den måde ikoniserer overgangen fra en verden til en anden; fra en tilstand til den næste.

 
Vi flager i dag på Det grønne hjørne, fordi det er Kristi himmelfartsdag.
 
Kristi himmelfartsdag (Festo Ascencio eller Ascencio Domini) falder 40 dage efter påske og ti dage før pinse. Den ligger altså altid på en torsdag, tidligst 30. april og senest 3. juni. 
 
I den kristne tradition fejrer vi, at Jesus steg til himmels, hvor han blev ophøjet til Guds højre hånd. Kristi himmelfart markerer altså afslutningen på Jesus´ liv på jorden. Kirken fejrer på den måde ikke kun, at Guds søn blev født som menneske på jorden, men også at han forlod den igen efter han var opstået fra de døde. 
 
Grundlaget for markeringen af Kristi himmelfartsdag findes i Apostlenes Gerninger i Nye Testamente i Bibelen, kap. 1 v. 1-11. Her fortælles, hvordan en sky tog Jesus bort fra disciplenes øjne. Mens de stirrede mod himlen stod to mænd i hvide klæder hos dem. De sagde: "Hvorfor står I og ser op mod himlen? Den Jesus, som er blevet taget fra jer op i himlen, skal komme igen på samme måde, som I har set ham fare op i himlen."
 
Det lyder måske som en mærkelig begivenhed at fejre; at nogen tager væk. Men Gud måtte forlade verden som menneske, for at han kunne vende tilbage som Helligånd i pinsen. Og i grunden er det jo ikke så mærkeligt at fejre en afsked. Også i andre sammenhænge holder vi afskedsreception, når for eksempel en kollega stopper i firmaet eller fest, når en god ven skal ud på en lang rejse. - Det betyder nemlig noget, hvordan vi tager afsked med hinanden; også i det små, når vi hver morgen siger farvel i døren inden skole og arbejde. En god afsked, gør det meget nemmere at være være adskilt og kun endnu dejligere at mødes igen.
 
I Danmark og de fleste andre vestlige lande er dagen i dag en national helligdag. 
 
Tidligere har der nogle steder i Danmark været tradition for at gå i skoven aftenen før Kristi himmelfart for at samle bøgegrene. Man pyntede hjemmet med de grønne grene som et værn mod hekse. Gammel nordisk folkeskik sagde også, at man kunne sikre sit tøj mod møl ved at lufte det Kristi himmelfarts dag. - Det er nu ikke for at holde møl på afstand, at vi i dag lufter Dannebrog på Det grønne hjørne, men fordi vi kan, og fordi vi gerne vil have endnu mere sammen. 





 

Kontakt

Hans Wendelboe Bøcher
Kringelhøjvej 7, Horne
DK9850 Hirthals
Tlf. +45 2515 2436
mail@hanswendelboe.dk

Curriculum Vitae

Hans Wendelboe Bøcher - Facebook  Hans Wendelboe Bøcher - Instagram  Hans Wendelboe Bøcher - YouTube  Hans Wendelboe Bøcher - Linkedin 

 

copyright © Hans Wendelboe Bøcher 2019-2021